Waarom leidt de menopauze tot gewichtstoename in je buik?
Voor veel vrouwen in de menopauze is de steeds groter wordende buik een ergernis. Waren de probleem area's eerst je benen of je billen, nu lijkt alles zich op te hopen in je buik. Tegelijkertijd neemt echter het aantal mannelijke geslachtshormonen toe. En dat betekent weer dat vet voornamelijk op de buik wordt opgeslagen

Dat is het gevolg van de menopauze. Zelfs als je normaliter vrij slank was, merk je tijdens de menopauze dat je buik echt groter wordt. De hormonale veranderingen die vrouwen tijdens de menopauze doormaken, zijn de schuldige. Tijdens de menopauze produceert het vrouwelijk lichaam minder oestrogeen (een vrouwelijk hormoon). Hierdoor wordt het oestrogeengehalte in het bloed minder. Tegelijkertijd neemt echter het aantal mannelijke geslachtshormonen toe. En dat betekent dat vet voornamelijk op de buik wordt opgeslagen.

Met deze tips voorkom je gewichtstoename in de memopauze

Tijdens de memopauze is het belangrijk om je gewicht in de gaten te houden. Wanneer je iets aankomt is dat geen probleem, maar als je merkt dat het steeds meer wordt dan kun je hier wat aan doen. Veel kan voorkomen worden door je eetpatroon aan te passen. Eet bij voorkeur veel verse groente en fruit. Beide bevatten weinig calorieën, maar bevatten veel voedingsstoffen.

Eet niet elke dag vlees, maar probeer magere vis of vleesvervangers. Het beste zou zijn als je helemaal geen vlees meer zou eten. Probeer ook minder zout te eten of dit helemaal te vervangen met andere smakelijke kruiden. Zout houdt vocht en kan een hoge bloeddruk veroorzaken. 

Eet s’ morgens voldoende volkorenproducten. Door de vele vezels geeft het je en vol gevoel en grijp je minder snel naar een tussendoortje. Kan je de verleiding van een tussendoortje toch niet weerstaan? Kies dan een gezonde snack. Denk aan snoeptomaatjes, komkommerschijfjes of een stukje fruit. 

Drink veel water en kruidenthee. Sap, frisdrank en cola zijn geen dorstlessers, integendeel, ze bevatten onnodig veel suiker. Ook alcohol is een bekende dikmaker rondom de buik, zeker in de memopauze. 

Blijf actief om je spieren sterk te houden en calorieën te verbranden. Niemand verwacht dat je nog een marathon rent, maar dagelijks een stevige wandeling of regelmatig de fiets pakken doen al wonderen.

* Lees ook *